Algemene leerdoelen

Na afloop van de cursus:

  1. Heeft de cursist een overzicht van de verklarende modellen van Gedragsactivatie en ACT mbt depressie.
  2. Heeft de cursist een overzicht van onderzoeksbevindingen mbt depressie en wetenschappelijke onderbouwing mbt Gedragsactivatie, ACT en depressie.
  3. kan de cursist modellen van Gedragsactivatie en ACT voor depressie toepassen in de eigen praktijk;
  4. Heeft de cursist inzicht in overeenkomsten, verschillen, overlap en aanvullingen tussen de verschillende modellen.
  5. kan de cursist op een functionele en procesgerichte manier naar de cliënt, het probleemgedrag en de therapie kijken;
  6. kan de cursist flexibel gebruik maken van protocollen gebaseerd op Gedragsactivatie en ACT.
  7. beschikt de cursist over kennis over en ervaring met interventies uit deze protocollen
  8. kan de cursist een protocol zodanig toepassen dat het aansluit bij de hulpvraag, mogelijkheden en doelen van de cliënt.
  9. Kan de cursist de verschillende inzichten en modellen combineren op basis van diagnostiek en de leerbehoefte van de cliënt.

Inzet van docenten

Jacqueline A-Tjak, klinisch psycholoog, supervisor VGCt, peer reviewed ACT trainer

Ingrid Postma, klinisch psycholoog en supervisor VGCt

Toetsing

Toetsing vindt plaats tijdens de cursus, op basis van inbreng en oefensituaties

Continuïteit en kwaliteitsbewaking Beide docenten zijn klinisch psycholoog, psychotherapeut en supervisor VGCt met elk meer dan 20 jaar werkervaring in de GGZ. Beiden hebben zich gespecialiseerd in de behandeling van depressie. Ingrid Postma is Leadexpert Depressie GGZ Noord Holland Noord, Jacqueline A-Tjak heeft meerdere functies binnen de Parnassia Groep bekleed, gericht op inhoudelijke kwaliteitsbewaking en verbetering van depressiezorg en haar proefschrift (2020) is gewijd aan de behandeling van depressie. De docenten hebben gezamenlijk de inhoud en het draaiboek van deze cursus ontwikkeld en minimaal een van beiden zal aanwezig zijn bij elke uitvoering van deze cursus.